torsdag, januar 11, 2007

"Won't get fooled again"

Opdateret 12.1.07 (Se link nederst)

Bloggeren Andreas har venligt udfordret mig på sin blog Biasedblog, hvor han bl.a. skriver:

"Men for pokker, Jarl. Man kan ønske sig meget af Fogh, og det er en kendt sag, at borgelige, særligt liberale, ikke har været fuldt tilfredse med Fogh. Fogh har udviklet sig til noget, der ligger endda overordentligt langt fra hans ideologiske ungdom. Det er ærgerligt, men vi må huske på, at alternativet er markant værre.
Alternativet er nemlig en Socialdemokratisk ledet regering. En regering som måske kan ende med at have SF som deltager, og der er ikke tvivl om, hvad en sådan regering vil betyde. Den vil betyde øget offentligt forbrug, den vil betyde øget indvandring og den vil betyde øget omfordeling, altså højere skat."


En liberal blogger Morten Sørensen har også blandet sig i debatten med en række rigtige gode argumenter for, at Fogh-regeringens liberale resultater er til at overse.

-Nyrup sænkede topskatten. Umuligt at forestille sig under Fogh.
-Nyrup skar i dagpengeperioden, hvilket den borgerlige regering høster gevinsterne af nu. Svært at forestille sig, at Fogh ville gøre det samme.
-Lykketoft udliciterede og privatiserede som aldrig før. Det er gået fuldstændig i stå under Anders Fogh.
-Skatten stiger. Ja du læste rigtig. I 2001 var der skattefrihedsdag 5. august, i 2005 var der skattefrihedsdag 10. august Tallet for 2006 kendes ikke endnu.
Danmarks Statistik har også peget på, at skatten stiger:
-Men værst af alt. Under Nyrup regeringen pegede alle vælgerundersøgelser på, at befolkningens holdning rykkede mod højre, og nu peger alle vælgerundersøgelser på, at befolkningens holdning rykker til venstre.


Det er gode argumenter, som jeg sagtens kan tilslutte mig,

Derudover mener jeg, at Anders Fogh og Claus Hjort har ødelagt Venstre som parti. Det er især gået ud over debatkulturen, at topledelsen bevidst har drevet rovdrift på anderledes tænkende i folketingsgruppen. Ingen tør jo sige noget, længere.

Jeg ønsker mig ikke nødvendigvis en anden regering, men hellere nogle andre lederskikkelser som har større forståelse for partiets arv og miljø. Jeg kender Claus Hjort, og han har sgu aldrig gået ind for fri debat. Dengang han holdt med dem i partiet, som vi kunne kalde for de “liberale kræfter,” var han jo en ligeså hård hund efter dem, som mente noget andet som fx Kresten Phillipsen. Hjort er en ren Rumsfeld: enten er du med eller også er du imod os.

Fogh har jo også vendt alt det, han engang mente, ryggen. Jeg har aldrig abonneret på forestillingen om minimalstaten. Nu har Fogh så overhalet mig venstre om, og fortæller os, at man skal smide Uffes Venstre på porten og ligne socialdemokraterne mest muligt. Strategisk er det måske meget fornuftigt lige her og nu, men min pointe er at vælgerne gennemskuer det, og jeg tror at Fogh er ved at blive gennemskuet.

I den forbindelse varmer man sig ved goe gamle Abe Lincolns ord om, at:

"Du kan snyde alle mennesker en gang og nogle mennesker hver gang. Men du kan ikke snyde alle mennesker hver gang."


Og Fogh og Hjort kan ikke snyde mig mere.
Jeg håber derfor, at Fogh gør som sit store strategiske forbillede Tony Blair, og derfor går af før tid, og overlader stolen til en ny Venstreleder. Det kunne være Lars Løkke Rasmussen, men det kunne også være Kristian Jensen. Det ville også sende Claus Hjort og resten af hans hof ud i kulden. Dén dag ser jeg frem til!

Men selvfølgelig spekulerer Hjort og Fogh i, at liberale ikke tør blive hjemme på sofaen på valgdagen, fordi alternativet er værre. Men forskellen er da til at overse, for S garanterer både skattestop og 24 års-reglen, siger de i hvertfald.

Omvendt vil jeg ikke være med til at give Fogh/Hjort fire år til. Hvorfor skulle jeg tage medansvar for det? Store dele af regeringen oser jo nærmest af, at de har tænkt sig at sidde for evigt. Lene Espersen er det seneste eksempel i rækken af ministre, som har sovet i timen ved ikke at have sørget for at opdatere politiets udstyr.

Andreas' skriver bl.a.:

“En regering som måske kan ende med at have SF som deltager, og der er ikke tvivl om, hvad en sådan regering vil betyde. Den vil betyde øget offentligt forbrug, den vil betyde øget indvandring og den vil betyde øget omfordeling, altså højere skat.”

Det er jo som at høre Claus Hjort i aftes på TV2 News. Det er jo den Venstre-propaganda, der kører frem til næste valg. Skræmmekampagne hedder det på nudansk. Jeg stemmer ikke på Helle T. Det bliver formentlig enten en V eller K-kandidat, der tør være liberal. Eller også bliver det en blank stemmeseddel.

Liberalisternes projekt har jeg megen sympati for, men jeg ser det ikke svæve. Og så nægter jeg bare at se på, at Claus Hjort og Fogh stjæler mit gamle parti fra mig! Meldte jeg mig ud af Venstre i morgen, ville det da sikkert glæde dem. Så ville de da være fri for mig, og den triumf skal de da ikke have lov at få!

P.s. Mht overskriften "Won't get fooled again" så er det for dem, der ikke lige ved det, et klassisk rocknummer fra 1971 af den berømte britiske gruppe The Who, skrevet af bandets guitarist Pete Townshend. En af linjerne lyder sådan: Meet the new boss, same as the old boss, og når jeg hører den, så kommer jeg altid til at tænke på Anders Fogh.

Update: 12.1.07: Læs Andreas seneste svar på mit indlæg

2 kommentarer:

Rasmus Ole Hansen sagde ...

En ting må du love mig, Jarl. Hvis du beslutter dig for ikke at stemme på nogen, så bliv hjemme istedet for at spilde din tid med at gå ned og putte en tom seddel i boksen. Så er der også færre at tælle op, så du gør alle en tjeneste inkl. dig selv : )

Jarl Cordua sagde ...

Rasmus, du har fat i noget dér ;-)
På den anden side, så skylder man -med Kim Larsens ord - sin forfædre at gå ned og stemme (blankt).